10 Ερωτήσεις μαθητών που μπορούν να τρελάνουν κάθε καθηγητή!
Οι καθηγητές λατρεύουν τους περίεργους μαθητές. Ενθαρρύνουμε την περιέργειά τους και επικροτούμε τα παιδιά που αναζητούν απαντήσεις σε δύσκολα ζητήματα. Κάποιες ερωτήσεις όμως, παραμένουν ικανές να πειράξουν το νευρικό σύστημα καθηγητών και δασκάλων.
Ένας καθηγητής μέτρησε 10 από αυτές…
1. Έχουμε μάθημα σήμερα; (στο προαύλιο!)
Λες και υπάρχει μια μέρα που δεν έχουμε. Όταν ένα παιδί θέτει αυτήν την ερώτηση, αυτό που πραγματικά εννοούν είναι, “Τι θα κάνουμε σήμερα;” Αυτό είναι εξίσου απογοητευτικό γιατί κανένας δάσκαλος δεν θέλει να πει όλο το μάθημα μέσα σε 1 λεπτό στον προαύλιο! Ως αποτέλεσμα, η τυπική απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι, “Θα μάθεις μόλις ξεκινήσει το μάθημα, όπως όλοι οι άλλοι.”
2. Κάνατε τίποτα χθες που έλειπα;
«Όχι, απλά καθόμασταν και κλαίγαμε γιατί δεν ήσουν εδώ»..
Επειδή όμως ο σαρκασμός δεν πιάνει πάντα, η απάντηση πρέπει να συνοδευτεί με: “Αστειευόμαι, κάναμε διάφορα, αλλά αν θέλεις να μάθεις λεπτομέρειες, έλα στο διάλειμμα να σου τα πω αναλυτικά.
3. Μετράει αυτή η εργασία για τον τελικό βαθμό;
Ο μαθητής που θέτει αυτήν την ερώτηση αναμφίβολα προσπαθεί να προσδιορίσει πόση προσπάθεια θα χρειαστεί να αφιερώσει στην εργασία.
4. Θα χάσουμε βαθμό από την ορθογραφία;
Η αλήθεια είναι πως αυτό φαίνεται να είναι ένα έγκυρο ερώτημα και οι εκπαιδευτικοί καλό είναι να έχουν από την αρχή της χρονιάς μια κοινή στάση σε αυτά τα θέματα. Υπολογίζεται η ορθογραφία στην αξιολόγηση, ή όχι; Πρέπει οι απαντήσεις να είναι ολόκληρες προτάσεις ή μόνο το αριθμητικό αποτέλεσμα, για παράδειγμα, εάν πρόκειται για μάθημα Μαθητικών ή Φυσικής. Εφόσον λοιπόν έχει εδραιωθεί η πολιτική του καθηγητή, η καλύτερη απάντηση είναι συνήθως, “Ναι, όλα μετράνε.” Στη συνέχεια, αφήστε τους να το καταλάβουν μόνοι τους.
5. Μήπως να κάνουμε κενό σήμερα;
Για να είμαστε σαφείς, αυτή η ερώτηση δεν έχει επηρεάσει ποτέ κανέναν δάσκαλο στην ιστορία του πλανήτη…
6. Να κάνουμε μάθημα έξω σήμερα;
Είναι καλοκαίρι, έχει ζέστη, είναι μια όμορφη μέρα και το μάθημα είναι κατάλληλο για εκμάθηση σε εξωτερικούς χώρους. Ο καθηγητής έχει σκεφτεί ήδη αυτή την εναλλακτική πριν καν του το πούνε!
7. Αυτό τι σχέση έχει με το μάθημα;
Η απάντηση θα μπορούσε να είναι απλή. «Στους καθηγητές αρέσει να βασανίζουν μικρούς μαθητές αναγκάζοντάς τους να περάσουν ώρες με άχρηστες πληροφορίες αντί παίζουν έξω ποδόσφαιρο”. Αλλά, δεν είναι τελικά!
8. Αλλάξατε χρώμα στα νύχια σας; / Κουρευτήκατε; / Ξυρίσατε το μούσι σας;
Αυτές είναι φιλικές ερωτήσεις για πλάκα, αλλά μπορεί να αποτελούν και βαθιά ερωτήματα των μαθητών που δίνουν βάση στη λεπτομέρεια. Βέβαια, σχεδόν πάντα, μια τέτοια ερώτηση έρχεται μετά από την ανάλυση της φωτοσύνθεσης ή τους συμβολισμούς της λογοτεχνίας όταν ο καθηγητής έχει ρωτήσει το εξής “έχει κανείς καμία απορία;”
9. Ποια ήταν η ερώτηση;
Η ανάλυση της φωτοσύνθεσης και των συμβολισμών της λογοτεχνίας πήγε άπατη… Ή, εναλλακτικά, ο εν λόγω μαθητής καθυστερεί και επιμένει να επαναλάβετε την ερώτηση με την ελπίδα ότι η λύση θα έρθει ουρανοκατέβατη ή από κάπου τριγύρω.
10. Πειράζει να απαντήσω λίγο στο μήνυμα της μαμάς μου;
«Ω, Android μου, πόσο σε λατρεύω! Ιδίως τη λειτουργία πτήσης σου»
Κάθε μέρα, οι εκπαιδευτικοί απαντούν σε σχεδόν ένα εκατομμύριο ερωτήσεις. Και, ως επί το πλείστων, είμαστε ευγνώμονες για αυτούς. Γι ‘αυτό είμαστε εδώ: να διαμορφώσουμε και να καθοδηγήσουμε νεαρά μυαλά. Καμιά φορά βέβαια ως μέρος της διαδικασίας, είμαστε υποχρεωμένοι να απαντήσουμε σε πολλές ερωτήσεις που χρειάζονται μερικές ανάσες παραπάνω! Πάμε μαζί, αναπνοές μέχρι το 10…
Εσείς ποιες άλλες θα προσθέτατε;